Å ringe NAV fra mobiltelefon blir fort en kostbar affære, melder VG-dine penger i dag. Og det er vel noe mange har fått oppleve, og sikkert kjenner seg igjen i når de leser artikkelen. En av de tingene jeg henger meg opp i når jeg leser den, er det direktøren for NAV sier. Han mener de har svært korte svartider, og ringer opp igjen hvis man ber om det.
Av erfaring kan jeg si at det kan være svært LANGE svartider, og at når man først kommer gjennom kan man oppleve å bli spurt hva det gjelder, og hvem man skal ha tak i ETTER at man har spurt om de kan ringe opp igjen. De kan faktisk virke motvillig til å gjøre det.
Jeg har opplevd å vente i nesten en time, før telefonen ringer, og jeg får vite at den jeg skulle ha tak i ikke svarer på telefon, for å så spørre meg om jeg ønsker at de skal sende mennesket en tekstmelding eller en e-post. Etter min mening burde de helt klart ha ringt opp tidligere, eller i det minste latt meg vite at det kunne bli ventetid. Har man opplevd noe som dette, er det ofte enklere å bare ta de ekstra minuttene på egen regning, fordi da får man i det minste ting til å skje med en gang. Jeg har også i et tilfelle blitt så lei av å vente på å bli ringt opp igjen, at jeg har dratt til NAV lokalt, og fått tak i personen jeg ville snakke med- FØR at telefonen så ringer og en stemme forteller meg at personen ikke tar telefonen og sansynligvis sitter i et møte. Personen mente da at det ikke var sendt noen melding om at jeg ønsket kontakt. Men det var kanskje et engangstilfelle?
Skal man ha noe med NAV og gjøre, må man belage seg på en ekstrem egeninnsats hvis noe skal bli gjort. Man må sette seg inn i paragrafer, lover og rettigheter. Jeg kan vel samtidig si at man ikke bør velge å sende en mail via telefonsentralen, men velge å ta kontakt med nav lokalt ved personlig oppmøte hvis det haster å få svar på et enkelt spørsmål fra saksbehandler.
Jeg kan også anbefale å be telefondamen/mannen direkte om å gå inn i saksbehandlers timeplan, finne første ledige time, og sette deg opp på et møterom med saksbehandleren. Dette har de fullmakt til å gjøre, og vil gjøre det om du stiller krav om det, men det kommer ingen til å opplyse deg om. Sender du en melding/e-post om at du ønsker kontakt, kan det ta uendelig lang tid, alt fra mange uker til flere måneder, avhengig av hvor mange meldinger/e-post de har og om de prioriterer å lese dem. Vær smart og ta kontroll selv, ikke sats på at NAV skal gjøre noe for deg.
VG opplyser at det er mye billigere å ringe til NAV hvis man ringer fra fasttelefon, men hvor mange av de som lever på trygd har råd til å ha fasttelefon? Det har slettes ikke jeg! Det er vel uansett ikke så mange i dag som har både fasttelefon og mobil, hvertfall ikke unge mennesker, og da bør man vel kunne legge opp til å ha en tjeneste som fungerer like godt for mobiltelefon som for fasttelefon?
Har du opplevd noe lignende? Hva er din erfaring med å ringe NAV/ få kontakt med saksbehandler? Skriv gjerne en kommentar, kort eller lang, din mening er også relevant! :)
Takker for tipset om å få satt opp time via sentralen, og ikke vente i uendelige tider på svar på email. :-)
SvarSlettDet tok meg en del frustrerte telefoner før jeg i fortvilelse begynte å forlange ting, og til min overraskelse fikk det som jeg ville. Jeg trodde jo ikke at telefondama hadde fullmakt til å gjøre det jeg ba om, men var så fortvilet at jeg forlangte at hun ordnet det slik at jeg ble satt opp på time der og da, selv om saksbehandler var utilgjengelig. Da fikk jeg time til to dager senere, men svar på mailen som var sendt noen uker tidligere, tok det enda flere uker før jeg fikk.
SvarSletthuff.vi som bruker nav mye har som regel dårlig økonomi fra før av og så ska systemet tjen på de som har lite. synes det e helt forferdelig heile nav systemet.Har bere negative erfaringe med nav
SvarSlettJa det kan være veldig frustrerende, spesielt for oss som bruker kontantkort, og sitter på vent mens tellerskrittene tømmes. Men jeg mener det i følge artikkelen er teleselskapene som tjener på akkurat dette, og ikke NAV. Uansett er det kjedelig for den som ringer, og som burde ha fått ringt gratis, eller mye billigere. :) Takk for innspillet, det er et meget viktig tema!
SvarSlettI stedet for å ringe 815 81 000 kan du ringe 53 04 33 00. Nummeret var egentlig til noen NAV-kontor i Hordaland, men dekker nå alle kundesenterene i Nordland, Hedmark, Østfold, Rogaland og Hordaland.
SvarSlettDu kommer til samme sentralbord som 815 81 000, men til vanlig takst.
Jøss, det at man kan be telefonmennesket sette opp time hos saksbehandler visste jeg ikke om! Jeg fikk innvilget attføring i oktober 09 og venter fortsatt på å bli innkalt til førstegangssamtale. Har ringt og lagt igjen beskjed til saksbehandler 2 ganger, og ventet på å bli oppringt i "bare" 3 uker nå. Skal jammen meg ringe i morgen og fikse meg en time!! Takk for tips :D
SvarSlettDe legge ned hele NAV. Arbeidskontoret og sosialkontoret fungerte jo. Takk til KRF og Høyrepartiene som fikk til udyret som kalles NAV.
SvarSlettNAV prøver og få en slags pris på o bli mest mulig tungvint på alle måter. Sist gang jeg ringte nav sitt 815 nr. så ventet jeg 10 min. for o da få høre at personen jeg var ute etter o snakke med IKKE var tilstede. Når jeg da spurte om jeg kunne få sette av en time fikk jeg ikke lov, eller som det be sagt "Nei, det har vi sluttet med...". Jeg lurte da om hun kunne gi en beskjed til vedkommende at jeg trengte o bli kontaktet. Jeg hadde ikke store forhåpninger da jeg hadde gjort dette 3 ganger før uten og få noe som helst tilbakevending. Heldigvis bor jeg bare 10 min fra NAV :p. Stakkars de som bor på landed...
SvarSlettBTW: Jeg har en håndfull ganger møtt på nav personale som i visse situasjoner har ledd/ristet på hode og sagt direkte til meg at NAV som det nå er IKKE fungerer.
j hater NAV.
SvarSlettNAV skulle gjort som Statens Vegvesen og hatt hjelp på web. Der kan man bare spørre Ida om man ikke finner det man er ute etter.
SvarSlettNav ringer alltid opp igjen dersom en ber om det. I tillegg er det korrekt at kundesenteret ikke har lov til å sette opp timer for saksbehandler lenger.
SvarSlettSiden NÅR har ikke NAV kundesenter låv til å sette opp time? De fixa det for meg sist uke. Bull at de ikke gjør det hvis du sier at de skal gjøre det så får du det med en gang. Ikke si useriøse ting for og ødelegge for hun som ga seriøs informasjon.
SvarSlettdet er slett ikke useriøst, det er et faktum, da har vedkommende du pratet med gjort noe som er utenfor det en skal gjøre. NAV Kundesenter gjør ikke dette lenger, etter instruks fra ledelse, da lokale kontor skal ha styringen over dette selv. kundesenteret sender imidlertid forespørsel om timeavtale til lokalt kontor og kontor ringer tilbake. Fakta dreper enhver diskusjon. det var ikke noe forsøk på å ødelegge for hun som gav seriøs informsjon, det var min intensjon også. Men hvis du fremdeles tror de har LÅV kan du jo ringe dem:) Du valgte imidlertidig glatt å utelate det andre faktum jeg statuerte, ift oppringing, som denne bloggen egentlig handlet om. Til alle dere som lurer, når dere ringer nav, be om å bli oppringt, og dere blir det. Det er et faktum.
SvarSlettDet ble veldig mange kommentarer på dette. Flott at folk lar seg engasjere! :) Jeg skulle ønske noen flere av dere het noe annet/mer enn anonym, sånn at det kunne være litt enklere for meg å skille dere fra hverandre. Jeg orker ikke å svare på alt siden det var så mange meninger her.
SvarSlettJeg kan nevne at jeg har fått ordnet time hos telefondamen flere ganger i år, og senest for tre uker siden. Det kan godt være at anonym her over vet noe jeg ikke vet, og at det har vært regelendringer i månedskiftet februar-mars. Eller så kan det hende han/hun har vært uheldig med hvem som satt på telefonsentralen akkurat da. Eller så kan det variere fra lokalkontor til lokalkontor? NAV er jo som kjent litt kaotisk... :) Jeg vil uansett prøve på det samme, neste gang jeg ringer dit.
Lin Christine: Flott at du signerer med navn! Håper du fikk ordnet deg time! Det er trist å høre at du har måttet vente så lenge på å få møte saksbehandler. Det er jo utrolig lange ventetider på alt nå for tiden. Vi får håpe det ordner seg for deg nå, og at du får en god saksbehandler. Lykke til videre! Håper du er så heldig at du får bli bra igjen, og at NAV behandler deg fint intill du klarer deg uten dem. :)
Sv: Takk :) Ja, pingvinen må du bare poke, kom gjerne igjen og poke mer en annen dag ;)
SvarSlettJeg fikk ikke ringt i dag, men i morgen SKAL jeg! Hehe. Følger NAVs eksempel med "i morgen kanskje..."
Har en progredierende muskelsykdom, så jeg blir nok ikke bra, det handler mer om å tilrettelegge :) Jeg håper saksbehandleren min er hyggelig.. Hun virker som en veldig aktiv dame hvertfall. Telefondamen informerte meg om at saksbehandleren min driver med både videreutdanning og noe opplæring-greier, så er jo ikke rart hun ikke har tid til å gjøre jobben sin!
Takk for tipset! Jeg ringte 53 04 33 00 og kom rett til sentralbordet et få sekund:) Anbefales!
SvarSlettI stedet for å ringe 815 81 000 kan du ringe 53 04 33 00. Du kommer til samme sentralbord som 815 81 000, men til vanlig takst. Nummeret var egentlig til noen NAV-kontor i Hordaland, men dekker nå alle kundesenterene i Nordland, Hedmark, Østfold, Rogaland og Hordaland.
Nå har jeg ringt NAV! Fikk beskjed om at hun ikke kunne sette opp time hos saksbehandler, det måtte saksbehandler gjøre selv. Fikk også beskjed om at jeg hadde fått ny saksbehandler, det er jo greit å vite. Han skal ta kontakt snarest mulig, senest innen onsdag... Så vi får se da ;)
SvarSlettHa en fin helg! :)
Sv: Ja, jeg snakket med en veldig hyggelig dame på telefonen i dag (en av de få hyggelig virker det som..). Skjønner at de ikke har det lett de heller, jeg ville nok ikke jobben i NAV akkurat nå, men noen av de burde lære å oppføre seg høflig selv om de har mye å gjøre :p
SvarSlettDen ryggen, den ryggen... Er noe galt med ryggen blir det vanskelig å fungere i hverdagen, for alt henger jo uheldigvis sammen! Håper du finner noe som fungerer for deg og som kanskje kan dempe smertene dine. Vet ikke hvor alternativ du er av deg? Har du feks prøvd akupunktur/akupressur/fotsone? Har gått 1 år på folkehøgskole hvor vi hadde en del av det, og jeg har virkelig tro på dette ettersom det faktisk er slik behandling de driver med på sykehusene vi besøkte i Kina!
Ja, man må jo nesten gjøre det beste ut av situasjonen sin, ingenting annet givende å gjøre ;) Hatt min del med depresjoner og kjipe dager, men jeg får virkelig mer ut av å tenke positivt og å se framover. Lykke til til deg også :)
Saken heter voipbuster. Den har en ringepris på 10 prosent av skypes. Jeg har brukt denne i fem år nå. Det er bare å kjøpe seg et headsett og laste den ned. Til nav og alle fastelefoner i norge er det gratis å ringe
SvarSlett