19. feb. 2010

Hurtigrutens fremtid

Jeg er glad i hurtigruten og synes den er noe av det beste Norge har å by på, både for utenlandske turister og norske folk. Jeg har selv reist med den, både som transportmulighet, og som luksustur. Da det var snakk om hurtigrutens fremtid, og å legge driften ut på andbud og lignende, fulgte jeg godt med, og var litt redd for fremtiden til nationalskatten vår, for det er etter min mening en nationalskatt.

Det som skremmer meg nå er at Trygve Hegnar har kjøpt 20 prosent av selvskapet hurtigruten og nå er største aksjonær og styremedlem. Hvorfor det er skremmende at en av norges rikeste menn legger penger i noe som er verd å redde, og som desperat trengte hjelp? Jo fordi han er ute etter egen økonomisk gevinst, ikke å redde hurtigruten for hurtigrutens skyld. Eller for folkets skyld. Han har riktig nok fått underskuddet ned fra 686 millioner til bare 28 millioner, og det er jo kjempeflott. Underskuddet har jo vært astronomisk og det har virket som om selskapet hurtigruten har vært drevet av bavianer. Noe måtte gjøres. Jeg har jo selv sakt i lang tid at det ikke har vært reklamert godt nok i utlandet, og at man trengte å lage mer samarbeid met flere land.

Det er sånn sett kjempeflott at Hegnar har bidratt til et bedre konsept. Han har fått frem fokuset på båtene, og opplevelsene i flere land. Blandt annet er det nå opprettet en charterrute fra tyskland som virkelig har gitt gode resultater for vinterhalvåret. Nordlysjakt er plutselig en ettertraktet aktivitet. Før har det bare vært fokus på sommerhalvåret med midnattsol.

Men har de tenkt på det norske folk i disse omleggingene sine? Jeg tror ikke det nei... Hegnar mener hurtigruta nå skal bli en pengemaskin. For hvem? Jo han selv! Det virker som han har gått inn i prosjektet hurtigruta for å øke egen formue. Det er jo vel og bra, dersom han også hadde fokus på å bevare det gode som faktisk fungerte med den gamle ordningen. Og ikke minst de tusenvis av arbeidsplasser hurtigruten gir. Men......

Han har blandt annet bedt (tidligere statoil sjef, nå hurtigrutesjef) Olav Fjell om å kutte flere kostnader. Og en god del kostnader har blitt kuttet ved å ta vekk halvparten av de ansatte på land. De har flyttet telefonsentralen sin til Estland, fordi estiske ansatte er mye billigere enn norske. Problemet er bare at nå har de en språkhindring, og folk uten erfaring som skal ta seg av meget dyre og viktige bestillinger. Det går ut over de reisende, spesielt de norske som velger å bestille reisen sin selv, i motsetning til for eksempel tyskere som bestiller via reisebyrå. Og det går hardt ut over alle de som har mistet sine arbeidsplasser midt i finanskrisen. Fy Hegnar! :( Og man må nå belage seg på å betale hele 75 prosent av biletten om man skulle bli tvunget til å avbestille reisen sin.

Selv om hurtigrutas underskudd er betydelig mindre, og Hegnar venter at det snart blir overskudd, er jeg bekymret for hva hurtigruta blir i fremtiden. Hvordan vil neste generasjon oppleve en tur med hurtigruten når de en dag skal ut og reise og vil unne seg litt luksus?
Hegnar har tidligere latterliggjort hurtigrutas eiere (før han selv kjøpte seg inn og ble styreleder og største aksjonær) ved å si at de er "alt for lokalpatriotiske og sånn, og det er noe skikkelig tull, vet du." HURTIGRUTEN - Hegnar gjorde narr av eierne - NA24
Hva med oss som syntes det var det aller beste med hele opplegget? Skal vi bare måtte leve med at lokalpatriotisme er uøkonomisk, og at nå er det bare business som gjelder, og god service
og hyggelige mennesker forsvinner? Skal alle om bord også byttes ut med utenlandske billige arbeidere? Og skal det bare satses på å fange utenlandske turister for en hver pris?


PR-triks ble gullgruve Aftenposten i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters