21. mars 2010

Det er ikke lenge igjen til påske!

Jeg gleder meg sånn! Vi har så mye fin påskepynt som jeg nesten ikke kan vente med å finne frem. Jeg lurer på hvor tidlig det egentlig er akseptabelt å pynte til påske. Jeg har nesten lyst til å bare sette i gang.. :) Vi fikk en del ny pynt sist år, og noe nytt i år, tilsendt fra min kjære sin mamma i Danmark. Noe av det fra i år står fremme, men litt diskre, sånn at det ikke enda ser påskepyntet ut her. Det er virkelig hyggelig å få sånne ting i gave, synes jeg. Spesielt når det kommer fra et annet land som kanskje har litt andre tradisjonsdetaljer enn vi har her. Vi fikk for eksempel noen påskelam-figurer, noe som ikke er så veldig vanlig her. Hvertfall er det ikke så vanlig i nordnorge, men kanskje det er det andre steder? Uansett... vi har noen flotte påskelam, og flere tøffe påskeharer. Kyllinger hadde jeg en god del av fra før. I tillegg til all denne flotte pynten, har vi malt mange egg som vi pakket forsiktig vekk sist år. Jeg gleder meg til å ta det frem igjen. Forhåpentligvis har alle eggene klart seg og er klar til å henges opp igjen.

Vi tok inn noen greiner for to dager siden, og de står i vaser med vann i, og blir forhåpentligvis grønne og fine i tide til påske. Noen "andunger" har allerede blomstret, en av dem allerede før den ble tatt inn, og det synes jeg er litt tidlig. På de grønne greinene skal kyllinger og egg henge. Det er så vårlig og flott, og selv om det enda er lenge til sneen smelter her i nord, så får vi en forsmak på vårfølelsen. Min kjære er jo vant til dansk påske, og i Danmark er det jo allerede grønne trær, og blomstrene spretter opp av bakken over alt. Han må nåk vente en måned eller mer før det er sånn her, så i mellomtiden gjør vi det så vårlig som vi klarer innendørs. Jeg tror vi må kjæpe noen påskeliljer til å ha i vinduskarmen også, for akkurat nå har vi bare grønnplanter. Nesten da. Vi har jo en fredslilje som blomstrer hvert øyeblikk, den må jeg jo ikke glemme.

Hva mer kan jeg si? Ikke så mye, egentlig, annet enn at jeg er ganske så lykkelig og glad, og gleder meg voldsomt til påske, for da blir det snart vår og så blir det sommer! Sola varmer mer og mer for hver dag som går, og det er deilig! Nåsynes jeg bare tida kan gå fortere så jeg snart får pynte og ønske folk god påske, og at bladene på greinene kommer fort!

Fredsliljen som er ved å blomstre, og som forhåpentligvis ikke avblomstrer før over påske. :)
Litt av årets påskepynt fra Danmark. Jeg nekter å rydde det bort, det skal få stå der til påske! :)

En "gåsunge" som er delvis utsprunget, selv om det ikke vises så veldig godt her på bildet.
Den ene "buketten" med greiner, som jeg gleder meg sånn til at skal bli grønn og fin. :)
.
Den andre, med to påskelam på hver side, som en liten forsmak på påskepyntingen. :)


Når er det egentlig ok å begynne å pynte til påske?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters