Verdens rikeste land forfaller, og det betraktelig mye mer enn de fleste gjeldstyngede land i europa. Når skal det egentlig bli tatt tak i? Vi har hatt uakseptabelt mange togavsporinger i det siste. Dødsfall. Skadde. Vi venner oss til å høre ordene, og mange blåser det bort med en kjapp "åh nå igjen," før de hopper videre til neste kanal, eller blar om i avisen.
Nå senest i dag sporet et tog av i Hedmark, som alle ganger tidligere er det en sak i nyhetene. Kanskje i en dag. Kanskje i to, eller til og med tre, men så glemmes det igjen. Vi går over til neste sak, være seg katastrofe, kuriositet, eller en eller annen luguber halvkjendis som har sakt eller gjort noe man kan fokusere på en stund. Vel... de fleste av oss i alle fall. Og det er det politikerene satser på. At det skal blåse over, så de ikke behøver ta tak i problemet.
Hvor mange skal bli skadd eller kanskje til og med dø før at tognettet blir fikset opp? Hvorfor bryr ikke regjeringen vår seg om dette i det hele tatt? Og hvorfor i alle dager vil de bygge ny lyntogbane i sør, når det eksisterende er i så elendig forfatning som det er? For meg virker det ulogisk å ikke ønske å fokusere på å fikse opp det som allerede er her.
Ja ikke Her... men Der... der nede... sørpå. Jeg bor i nord jeg. Vi har jo faktisk ikke engang tog vi. Vi har bare tungt traffikerte fylkesveier, som ser ut som Cuba på sitt dårligste. Det kan vi klage over, og det gjør vi, men vi klager til døve ører. Heller ikke det blir det gjort noe med. Regjeringen ser ikke viktigheten i det heller.
Jeg blir litt oppgitt jeg... vil det noen gang endre seg? Vil politikerene noen gang ta tak i de problemene vi, folket, må leve med hver dag? De tingene som opptar OSS? Selv om det ikke nødvendigvis ligger så mye prestisje i det. Delv om de ikke nødvendigvis vil få så mye skryt eller fremtidige toppjobber i utlandet i fremtiden på grunn av det? Selv om de må ta litt av oljefondet for å få bukt med problemet, eller kanskje gi en anelse mindre til koranskoler og annen unødvendig uhjelp? (Neida ikke all uhjelp er unødvendig.)
Vil vi noen gang få se hele vegnettet, og hele jernbanenettet i en slik stand at vi kan føle oss trygge når vi benytter oss av det? Jeg tviler. Ikke med den regjeringen vi har nå. Kanskje ikke med neste regjering heller. Kanskje aldri. Men det er lov å håpe på at noen en gang vil ta tak i det.
Alt for mange ganger har man hørt politisk pjatt om at man må spare på kronene. Kutte i budsjettene. Tenke på at oljefondet er til fremtiden. Til barna og barnebarna våre. Vi kan ikke ta av oljefondet. Og de pengene vi har kan ikke gå til veier, tog, barn eller eldreomsorg for den saks skyld. Kutte, kutte, spare, spare!
Samtidig gambles det og tapes hele tiden. Oljefondet krymper, og ikke en krone har kommet oss til gode, eller vil komme barna og barnebarna våre til gode. De pengene er borte. Det nevnes det ikke om, fra pjatterene. Neida, de sitter fast i samme regla. Hakk i plata. Spare, spare, spare. Fremtiden! Barna og barnebarna!
Jeg tenker på en litt annen måte. Jeg tenke: Herregud for et problem barna og barnebarna våre skal få arve. For en arv det er med et vegnett og et jernbanenett som knappest har blitt lappet på i lange tider. Som vil være i så dårlig forfatning når de overtar det, at de rett og slett må slå ihjel hele sparegrisen for å fikse det. Tømme hele oljefondet for å få den standard man kan finne hos våre naboland, og langt dårligere stillte land rundt omkring i verden.
Jeg lurer på hvor mange togavsporinger vi skal få høre om før politikerene begynner å tenke på at de faktisk har makt og mulighet til å gjøre noe med dette. Hvor mange ulykkesstatistikker man skal se, hvor man fortviler over veistandard på ulykkesstedene, før man innser at det kunne vært ungått?
Jeg lurer på hva disse barna og barnebarna våre, som politikerene snakker om, vil mene om dette i fremtiden.
Men det tenker nok ikke politikerene på. Da er jo de forlengst pensjonert og ute av politikken. Da er det ikke deres ansvar å stå til rette for noe som helst.
Oppdatering: Årsaken er sansynligvis funnet. Et tretthetsbrudd på et hjul. Havarikommisjonen har dog ikke helt friskmeldt skinnegangene, selv om det kan tyde på at det sansynligvis er hos toget feilen ligger. Tiden vil vise hva som egentlig skjedde. Jeg påpeker alikevel at jeg har skrevet om det norske transportnettet fremdeles er like aktuelt, og den stand det er i er uholdbar. Dette bør settes mer fokus på. Det var forøvrig godt å våkne til nyheten om at ingen har gått bort, og at det nå meldes om at ingen lenger er regnet som alvorlig skadet. :)
Forstår godt at du skjemmes over Norge. På tross av 1000 vis millioner i banken, har vi vest Europas dårligste veier, og jernbanenettet er selvfølgelig i samme standard. Syhehusvesenet er omtrennt på samme nivå som i Littauen, som er knappt så rik. Landet er i årtier styret av storkapitalens lakeier, allt overskudd av samfunnets produksjon er stort sett havnet i garnet til de økonomiske blodsugerene og overklassen, allt i mens alle andre skulle spare på allt og allting. Når et land blir styret av kapitalens lakeier, ender det i russiske tilstander, og landet forgår. Vi må ha et politisk styre som ivaretar folkets interesser, ellers fortsetter nedturen og ødeleggelsen av landet og samfunnet.
SvarSlettHei nå vet jo ingen om det er dårlig jernbanevei som er orsaken til dette....det er en spekulation om du leser inneholdet i artikkelen ordentlig.bor selv ca 2 km fra ulykkesplassen og det er bra mange tog som passerer denne strekningen i løpet av ett døgn....spesiellt godstog som har 20 ganger så tung last som ett vanlig persontog,noe som også er merkelig om det skulle hvert dårlig underhåll er att vogner som er etter loket og føre siste vogn er det som sporet av...logiskt er att loket eller de siste sporer av om det skulle være banen som det er feil på....sier ikke att dette er riktig men vet att ansatte ved jernbanen bytt ut mye i det siste og det seneste var kabler som ble bytt de seneste 2 ukene....eneste de hatt problem med her er bommene som ikke gått opp når de skal gjøre det og derav bytte av kabel.....hva jeg vet og hva du kan se på bildene så bør du se att trommene ved banen er nye og utbytt samt pokk og stein ser ikke heller ut til og være serlig gammel og samtlige sleepers er av betong og relativt nye....det som er mest merklig av allt er att hele hjulopphengningen bak av vogn 1 står igjen på sporet.....tror feilen ligger akkurat der...passer bra i teorien for vogn nr1 ligger med bakdelen ner og nesa opp mot sporet.....når da bakre delen av vogn 1 gir seg drar den med seg vogn nr 2 ner..... mvh eidskoging
SvarSlettja dette har jeg ventet lenge på.
SvarSletttogene som går på denne strekningen kjører som om di har stjålet både togsettet og linjer .
jeg lurer på om dette er naturlig at et tog skal kjøre alt det er mulig?
tusen takk for et godt nettsted
hilsen ARVID
Nå er disse togene eid av SJ, altså svenske.. Må kanskje vente en liten stund og få med all info før man begynner å legge skyld. Uansett er det en utrolig trist hendelse som forhåpentligvis ikke får dødelig utfall..
SvarSlettArvid!! du får sjekke hastighet som er tillatt på den strekka d vettu.....finnes skilter etter banen som på veien og persontogene følger det nok så lenge de er i rute akkurat som en busschauffør eller en som kjører langturer med lastebil og har tider og følge.....slik samfunnet er byggt opp idag det og det har en vel de eldre generasjonene og takke for kanske? ett samfunn forendrer seg ikke over en natt akkurat.Kennet
SvarSlettAnonym som skrev att vognene er eid av sj.holder helt og holdet med deg.bor her i distriktet knappt 2 km fra ulykkesplassen og jeg vet de har byttet mye og hatt tett underhold da jeg har sett ett flertall ganger siden tidlig sommertid masse biler fra statens jernbaner som mest har det sikkert hvert ett titall biler og gått over strekningen samt bytte ut det som ikke hvert bra....leste oppdatering av hendelsen og fikk bekreftet att det jeg skrevet tidligere om att det ikke skal ha hvert noe som er i dårlig stand da ntb har kommentert hendelsen med att mange ansatte ved ntb sjekket strekken og ikke funnet noen feil men det er klart att man ikke kan utelukke noe.kennet
SvarSletthaha verdens rikeste land?? med verdens dårligste veier biler tog tunneler ras som dreper folk. nå må vi komme ut av stuen og demostrereog markere oss. nok er nok!! disse politikerene bør straffes!!de gir faen i om liv går tapt.håper deres egne barn satt i toget.. skam skam STOOOOR SKAM FOR RIKE NORGE. BOMPENGER dyr bensin gamle biler forsikringer ,folk dør som fluer i trafikken sykehuskø ,gamle blir neddopet pga kommunene skal spare penger,skolene mangler penger osv... HVORDAN FAEN KLARER POLITIKRENE KALLE NORGE FOR VELFERDNORGE!? SKAM RUKSKAM SKAM HVOR FAEN BLIR DET AV PENGA? BRUK JÆVLA 500 HUNDRE MRD,OG FIKS HELE MØKKALANDET,FØR FLERE DØR. JEG BETALER GJERNE 6% RENTE I NESTE 10 ÅR. BRUK PENGA OG FJÆRN LATTLIGE BOMRINGENE,DE ER EN STOOOOOR SKAM FOR HELE NORGE. VERDEN LER AV OSS,NÅR VI KALLER OSS RIKE!!! EIER DERE POLITIKRENE IKKE SKAM?? HÅPER DERES EGNE BLIR OFFER FOR NOE SLIKT,BARE DA VIL DERE VÅKNE...SKAAM DERE....
SvarSlettPÅ TIDE Å GJØRE SOM DE GJØR I FRANKRIKE. AP HAR SVIKTA HELE NORGE. IKKE RART FOLK KALLER OSS POTETER
SvarSlettHva enn som var skyld i det som skjedde i dag er det et faktum at jernbanen i landet vårt er i jævlig dårlig stand og det samme med veiene. Om det ikke var skylden nå er det like viktig det som blir sakt her. Politikerene må ta seg sammen og gjøre noe før flere dør.
SvarSlettHvem er de skadde i denne ulykken? Er det svensker eller kun nordmenn? Jeg får nesten lyst til å beklage til Sverige for at vår skitbane ødela deres tog. Jeg håper bare vi ikke tok noen av deres borgere i samme slengen.
SvarSlettDu blogger og viser lite vett!
SvarSlettHva med å vente til årsaken er avdekket?
Du tror og blogger det som en sannhet. Det farlig er det, selv om du i ettertid skulle ha rett. Du er på samme nivå som om paven skulle uttale seg om hva gud hadde med ulykka å gjøre.
Forøvrig så har jeg bodd over ett år ved siden av dette togets rute. Hver gang de blå togene kom ventet jeg bare på at de skulle spore av, de kjører fort som f. Vel to dager etter jeg flytter skjer det jeg trodde kunne skje hver gang jeg så de togene komme. Heldigvis ikke i det byggefeltet jeg observerte toget komme susende. De har også ett MYE høyere støynivå enn de NSB bruker selv. Ikke alt er bedre i nabolandet, faktisk ganske lite. Jeg har bodd der.
Til deg anonyme som undertegnet med Kennet. Ett lite tips før du kommenterer neste gang, les igjennom det du skriver og finn ut om du selv forstår det du skrev, før du poster det. Men jeg fattet hva du mente og det er nok helt riktig.
Og dere som på død og liv skal ha ny regjering når slike ulykker forekommer. De vedtak som har med dagens situasjon å gjøre, har nok den forrige regjeringen stått bak. Det tar små evigheter å få gjort de vedtakene som fattes i praksis i dette landet. Det fordi vi har en stat og kommune som fungerer som tiltaksplasser for halvudugelige mennesker som ikke burde jobbet med det de gjør. Den politikeren som faktisk tør si det skal få min stemme, selv om h*n begår politisk selvmord.
Bloggeren kan sikkert "ta" meg nå for å lansere sannheter selv. Men mine er basert på egen "studie", og fra hendelser jeg selv har opplevd og observert. Bloggeren har nok neppe sett sporet engang på den plassen ulykken skjedde.
Smil folkens det er helg :)
Må bare si noe til en til som skrev :
SvarSlettHvem er de skadde i denne ulykken? Er det svensker eller kun nordmenn? Jeg får nesten lyst til å beklage til Sverige for at vår skitbane ødela deres tog. Jeg håper bare vi ikke tok noen av deres borgere i samme slengen.
De skadde var passasjerer fra begge land.
m det er svensker eller nordmenn er vel samme spørsmål men ok; svaret er som sist, folk fra begge land, kanskje fra andre land også.
Får du bare nesten lyst å beglage? Da kan det hende du tenker at det er mulig at det svenske toget ødela våre skinner og skadet våre landsmenn?
Slenger man ut skyld før man vet, så er man for lite smart til å få bli med å si noe i det hele tatt! Mener jeg da.
Sletter du mine poster?
SvarSlettHaha det var sensur av det jeg kaller lite vettig blogging. Å si at du ikke viser vett når du fordeler skyld så tildlig er ikke ett personangrep. Og så var jeg også den eneste som skrev som ikke var anonym.
Ser at dette er et tema som engasjerer, og at mange har sterke meninger. Hvor man skal legge skylden i dette tilfellet får tiden og etterforskning vise, men at togbanen er for dårlig er nok ikke til å komme unna uansett. Det har ført til mange ulykker i det siste, og kanskje denne også.
SvarSlettJan Arild: Jeg ser to kommentarer fra deg her. Vet ikke hva du mener mangler? Jeg har faktisk ikke sensurert noen her det siste halvåret. Alle får lov til å ha sine meninger. Jeg ville slettet grove personangrep, ekstremt grov ordbruk, og slikt som virkelig byr et hvert fornuftig menneske i mot, men jeg ser ikke det her. Du har bare sakt din mening, som ikke er i samsvar med en annen persons mening. Det er helt i orden. Flott at du bruker navn! :)
Det nytter ikke å spekulere i årsaken til nettopp dette uhellet, selvfølgelig. Det må bli opp til Havarikommisjonen å avgjøre. Men står ikke sikkerheten i høysetet? Det står at togføreren har sagt at noe kjentes merkelig med toget ved utkjøring fra stasjonen før ulykkesstedet. Har de ikke rutiner som sier at i slike tilfeller skal de ikke ta sjanser? Kjører man en bil og kjenner at den begynner å vingle i veibanen stopper man jo og undersøker hva som er feil?
SvarSlettDessverre lider hele landet under en foreldet infrastruktur, og det gjelder ikke bare veier og jernbane. Likevel fortsetter det som vanlig, med 'klatting' her og der. Og jo lenger tid det tar før det blir gjort et skikkelig krafttak, jo dyrere kommer det til å bli. Det er nesten synd å si det, men jeg skammer meg over politikerne som har ansvaret.
"Vi har hatt uakseptabelt mange togavsporinger i det siste. Dødsfall. Skadde." Javel? Dette har gått meg og de fleste andre hus forbi. Men dersom du med "vi" mener hele vår verden, så har du evig rett! Det skjer hver eneste dag. Men i Norge kan jeg ikke huske at vi har hatt en avsporing med dødelig utfall siden 18. januar 1991. Da omkom to helt uskyldige soldater under en avsporing på Raumabanen. Jeg vil imidlertid gi deg litt cred, for jeg er overbevist om at du har tatt med Sjursøyatragedien i din lille personlige oversikt over jernbaneulykker. Den hadde imidlertid vært unngått dersom vognene hadde sporet av slik de skulle!
SvarSlettVi har et bilde av hva som er skjedd. NEEEEEEIIII ! er det sant ??? også jiulius apen har det tror jeg ! Dette vol være en av mange da nsb bare spiser og gir ikke. Velkommen til realiteten i forfallet.
SvarSlettI dag har vi st NSB som stort sett går underskudd. På en statsdrevet skinnegnag, Jernbaneverket, som også stort sett går med underskudd.
SvarSlettAlternativet er ikke mer bevilgninger. De vil ta det de får, drive dårlig og gå med litt underskudd, samma faen hva de får.
Alternativet er privatisering og konkuranse. Javel, SAS går til helvete, men vi vil fremdeles ha fly i Norge. Og på GRUNN AV at SAS går til helvete så blir det BEDRE! Privatiser jernbanen og vi vil sannsynligvis ha jernbane rundt Oslo, Trondhjem, Stavanger og Bergen. Nei, du vil kanskje ikke kunne kjøpe nattog til Bergen fra Oslo. Med mindre du synes det er så viktig at du vil drive det selv.
Men vi får sannsynligvis en jernbane som funker og som går med overskudd.
På lik linje med alt annet som er privatisert. Det koster hva det koster. Men det funker.
Kreftoperasjon: Offentlig og kø. gratis og dårlig.
Jernbane: Offentlig, stengt, avsporet og til helvete.
Fly: Privatisert og funker. Ganske billig også.
Sko: Privatisert og utrolig billig.
Jaja.. Og folk vil ha 432 kommuner og dårlig eldreomsorg. De gamle får som de selv har valgt.
"Verdens rikeste land forfaller"
SvarSlettbut ofcourse. Når verdens rikeste gir vekk 60% av inntekten sin til verdens mest bortreiste politikere for at de skal "ordne ting". Så har du sannsynligvis gitt vekk 60% av inntekten din og fått noen politikere. Som ordner de tingen som de synes er viktig.
Du skulle isteden beholt pengene dine og ordnet det DU synes var viktig.
Heldigvis døde ingen. Den siste togulykken med dødsfall i Norge var vel i mars, da toget løp løpsk og sporet av på Alnabru og tre døde. Det er godt at dette ikke ble en gjentagelse.
SvarSlettCuba! ^^
SvarSlettNå har de funnet en årsak, nemlig tretthetsbrudd i et hjulsett. Dette er noe som vanligvis sjekkes og oppdages under vedlikehold, så muligens er det blitt slurvet på dette området? Det endrer selvfølgelig ikke det faktum at vår infrastruktur er blant Europas dårligste, og bør ikke bli en unnskyldning for ikke å sette i gang med en opprustning som virkelig monner.
SvarSlettEnig, Samantha, det er på tide med en skikkelig opprustning nå. Dette er jo tross alt langt fra den eneste togulykken vi har hatt her til lands. Tog og veier må bli fokusert på snarest, før flere liv går tapt på grunn av sparing og budsjettkutt, og fokus på feil områder.
SvarSlettÄh det var ett Svenskt tåg. Urkasst. Det beror på avregleringarna i Sverige att SJ inte har råd att underhålla vagnar och lok.
SvarSlettNär jag är färdigutbildad ska jag flytta till Norge. Det är bästa landet i världen!
/Trött Svensk.
Det er synd du skal gå til angrep på dårlig skinnegang. Landet over pågår det nå en opprusting av jernbanen vi ikke har sett maken til i moderne tid, skinner/sviller byttes og sporet justeres.
SvarSlettJernbaneverket har fått de pengene til vedlikehold de ba regjeringen om. Problemet er at en høyre-regjering i 2005 sa opp nesten alle som jobbet på jernbanen i Norge, dermed tar det litt lengre tid med de få som er igjen, men de gjør en kjempejobb (og sikkert rimelig fortvilet over de som skal kritisere hele tiden).
Når det gjelder det aktuelle toget (fra svenske SJ), er det mye som tyder på at det er manglende vedlikehold av boggien (hjul og oppheng), denne står alene igjen på skinnegangen, resten av toget er løsnet. Om avreguleringen (privatiseringen) av den svenske jernbanen har noen innvirkning på kvaliteten på vedlikeholdet kan vi jo bare spekulere i.
Alltid moro med svensker som foretrekker vårt land over sitt eget. Bare å flytte. Du kan jo ta toget. Men hold deg nær grensa. Du vil fort oppdage de negative tingene her. Som matprisene. Du vil helt sikkert ønske å benytte deg av svenskehandel.
SvarSlett^_^ Nä, jag tar inte tåget. Om det inte är NSB förståss!
SvarSlettJo visst man kan ju alltid handla i Värmland eller Bohuslän!
Jan Arild:
SvarSlett"Jeg får nesten lyst til å beklage til Sverige for at vår skitbane ødela deres tog."..."Da kan det hende du tenker at det er mulig at det svenske toget ødela våre skinner og skadet våre landsmenn?"
Tror ikke du hadde regnet med at det faktisk var det svenske toget som det var noe galt med. Vi får håpe at SJ beklager det dårlige vedlikeholdet
In my own words, så er du virkelig ute å kjører om hva årsaken til avsporingen er. Det har overhodet ikke noe med dårlig vedlikehold av "transportnettet" å gjøre. Sporet var i perfekt stand inntil SJ sitt tog sporet av.
SvarSlettIn my own words, bør du legge ut en beklagelse på denne bloggen og innrømme at du har tatt feil, og lyttet til journalister som overhodet ikke har noen som helst kompetanse innenfor faget. De baserer sine konklusjoner på ryter og spekulasjoner som er totalt feil.
Fredrik Flaten
Lykke til alle som nå har jamret om at NSB og Norge "verdens rikeste land" osv med å beklage innleggene sine. Det samme for bloggeren. Tretthetsbrudd på et svenskt tog har da virkelig ikke Norge skylden for. Gratulerer.
SvarSlettFredrik Flaten støttes fullt ut!
Jonas Moen
Sånn hint hint greie. Strekningen var ferdig oppgradert og mye nytt forrige uke. Og det var selve TOGSETTET som hadde tretthetsbrudd. Det var nylig gitt masse penger til strekningsprosjektet på grensebanen. Så den var så god som ny. Men det svenske togmateriellet hadde tretthet i et parti på en hjulaksel. Vær vennlig å fokuser...
SvarSlettSånn hint hint greie. Streningen var allerede bestemt stengt neste uke for utbedringer.
SvarSlettEnig med Jonas og Fredrik. Er nok mange nå som er fustrerte når de ikke får slengt dritt til NSB. NSB får jo skylden for det meste, selv om det er en rekke andre selskaper som kjører tog i Norge. De får jo som oftest skylden for nedrevne kjøreledninger og signalfeil også selv om det er Jernbaneverket som eier og drifter det.
SvarSlettHer er det ingen som anklager NSB, i hvertfall ikke bloggeren. Det blir bare i sakt hovedinnlegget at regjeringen ikke tar ting alvorlig og ikke bevilger nok kronasjer. Om Anonym, Fredrik og Jonas hadde orket å lese hele blogginnlegget, ville de sett at det avsluttes med å fortelles om årsaken, og at det i dette tilfellet ikke hadde noe med togsporet å gjøre. Blogginnlegget de har valgt å kritisere uten å lese, handler om tingenes tilstand på norsk togbane og på norske veier, og regjeringens manglende evne til å se hvor pengene bør gå. Ikke bare om denne siste avsporingen.
SvarSlettNoen ganger er det greit å lese hele teksten, før man velger å kommentere eller kritisere.
Selv om det var et svensk tog denne gangen så ødelegger det ingen av argumentene til bloggeren. Det er drit dårlig tognett, togvogner, lyssignaler og hele pakka og dette landet holder på å kveles i sin egen grådighet. Takk og pris for finanskrisen for nå må staten legge ut penger både her og der for å holde økonomien oppe. Det repareres veier over alt- til stor glede!
SvarSlettEllers vil jeg si at å lappe på det gamle drittet vi har er ikke nødvendigvis den beste løsningen. Vi vet at tog ikke fungerer i Norge. Om vinteren blir det for glatt, snø på skinnene og problemer med signalanlegg. Om sommeren blir det varmt og dermed beveger skinnene på seg. På høsten er det for mye blader...
Nei, finn på noe helt nytt. RIv ned alt som er og start på nytt. Kanskje monorail som henger? Teknologien fins allerede!
En monorail vil ha mye mindre problemer med de tingene jeg har nevnt. En kan ha mindre vogner som er programert til destinasjonen og dermed slipper alle stoppene (F.eks 8 passasjerer i hver vogn som skal til samme sted). En får frigjort mer bakke til veier, åkre osv osv. Det ødelegger ikke f.eks strandlinjer fordi det kan gå i luften.
Ikke kollisjoner med biler, elger, ulver, reinsdyr og folk...
Det er på tide å tenke nytt og fremover. Tog er en gammel oppfinnelse som ikke er bra nok i det lange løp.
Takk Vagata. Norge henger mange tiår etter andre land, på flere områder. Du har mange flotte ideer her. Det hadde sannelig vært noe om regjeringen var villig til å satse på fremtiden, heller enn å kun lappe på det eksisterende- og det kun når det var helt nødvendig. Forhåpentligvis ser politikerene det på samme måte som folket snart, og så tar de tak i det fra bunnen av. Lapping på lapping er bare ikke godt nok i lengden når det hele er utdatert.
SvarSletthilde: Jeg tenkte på blogger sjenerelt det siste året ang. kritikk til NSB. Svært mange har ikke peiling på hvordan jernbanen i Norge er organisert. Når det gjelder investeringer til jernbanen, er det lenge siden det har kommet så mye penger som under denne regjering. Jernbaneverket får stort sett det de ber om, men det står på mangel av fagpersonell. Bondevikregjeringen konkurranseutsatte, splittet opp og sa opp masse fagfolk og det sliter JBV med enda.
SvarSlettDe pengene denne regjeringen har gitt til jernbanen har vært av skrikende nødvendighet og ikke annet. Det kan nesten sies å ha vært under tvang. Det er uansett ikke en brøkdel av det som trengs. Glem heller ikke de svimlende summene staten tar ut i overskudd fra NSB.
SvarSlettInte skall du skämmas över Norge tvärtom var stolt över räddningsmanskap och frivilliga som enligt mig gjorde ett fantastiskt arbete.
SvarSlettAnonym 13.03:
SvarSlettDu har helt rett i at redningsmannskapet fortjener å bli nevnt. Selv om man kan klage på regjeringen og tingenes tilstand, er det sant at redningsmannskapene har gjør en kjempejobb. Godt at noe her til lands fungerer som det skal! :)
Anonym 13:03:
SvarSlettJa, jeg er også enig i at det er mye bra i Norge. Norge er stort sett et fint land og vi ligger langt foran på mange områder selv om vi er et bittelite land når en ser på folketallet.
Hvis jeg ikke hadde likt Norge i det hele tatt ville jeg ha flyttet til et annet land. Det tror jeg de fleste hadde hatt råd til om de virkelig ikke likte seg er :)
Men det er også sant at hele politikken blir ganske tafatt med det systemet vi har- men er det virkelig noe system som fungerer? Det måtte være om en hadde en utrolig snill, rettferdig og god diktator og hvem blir vel det av å være diktator?
Anonym 12:58
SvarSlettJa det trengs enda mere penger, men problemet er at det er skrikende behov for fagfolk innen jernbane og da hjelper det ikke bare og øse på med penger.Ting skal prosjekteres og planlegges. Jernbanen er ikke oppe og går på en sommerferie som enkelte tror. Ja NSB har tilført statskassen ca. 1,2 milliarder kroner siden det ble AS...
Jeg er nok en gang fryktelig (lite) imponert over folk som jamrer over NSB hver gang det er snakk om norsk jernbanenett som vitterlig eies av Jernbaneverket. Det er tross alt over ti år siden NSB ble delt i to 1)Jernbaneverket som forvalter infrastrukturen og 2)NSB som sammen med andre selskap kjører togene på disse skinnene.
SvarSlettAt vedlikeholdet har vært altfor dårlig har vi mange eksempler på, men det kan dere takke Kristelig folkeparti for. Det er var DE som absolutt skulle kutte i bemanningen til JBV, husker jeg ikke feil kuttet de staben med dyktige fagfolk med over 1000 stk. Disse kommer ikke mirakuløst tilbake igjen fordi man nå har oppdaget at "ups... vi skulle hatt flere folk igjen". Det var årene med Bondevik som har kjørt jernbanen til helvete. Jeg kommer til å stemme rødgrønt neste gang også... det kommer til å ta maaaaaaaaange år å rydde opp i det Bondevik rota til. En ting til, det jobbes omrent hver natt med vedlikehold og fornying av infrastrukturen til jernbanen etter at JBV fikk bevilgningene de ba om, så jamring over ting ikke blir tatt tak i eller at ingen bryr seg blir nettopp det - jamring.