12. apr. 2010

Nordlys i sørnorge? Jeg vet ikke helt....

VAKKERT: Nordlyset er kanskje nord-Norges aller beste turistmagnet vinterstid. Nå truer det med å flytte på seg. Foto: ScanpixJeg vet ikke helt hva jeg mener om at sørnorge i følge VG nå skal få nordlys oftere og oftere, (eller at andre mer sørliggende land får se det.)      Neida, jeg føler ikke noe slags sykelig eierskap over det, og det er slettes ikke slik at jeg ikke unner "søringene" litt nordlys. Det er nemlig det at vi trenger all den turismen vi kan få her oppe i nordnorge, og en del av vinterturismen her går nettopp ut på at folk vil "jakte på nordlyset." Det er for viktig til at det kan bli slutt på, for det involverer så mange næringer og privatmenneskers økonomi.
Hurtigruta kan også tape på dette da mange tar turen helt til finnmark med hurtigruta med nordlyset som hovedmål. Hvis det blir for mye av det lenger sør, så kan det kanskje skade turistnæringa her oppe, på vinterstid vel og merke. Sommeren her oppe er fremdeles helt unik og trekker turister som bare det. 
Jeg får vel kanskje trøste meg med at vi fremdeles har midnattsola, den mektige nordnorske naturen, og forsåvidt også det faktum at nordlyset tross alt vil være sterkere og penere her hos oss. Det vil fremdeles komme oftere og danse tydeligere. Forhåpentligvis forstår turistene det også, og fortsetter å ta turen helt hit opp, i stedet for å ta til takke med å kanskje få sett svakere lys. For ingenting er vel som en stjerneklar vinternatt, der vakre Aurora Borealis danser vildt over himmelen i de klareste farger. 


11 kommentarer:

  1. Jah... NOE må jo dere fra nord også glede dere over. Må forsåvidt innrømme at ja, nordlyset er penere nordover.

    SvarSlett
  2. Jeg tenkte som deg når jeg leste artikkelen, men så kom jeg på at nordlys over en by kan aldri slå nordlys over den helt utrolige vakre nordnorske naturen, så jeg tror(og håper) at turistene skjønner det og:)

    SvarSlett
  3. Det er vel viktig for Nord-Norge. Men dette er liksom ikke noe vi får styrt :-)
    Bor i valdres selv og vet at når jeg har set nordlys, så synest jeg det blir en magisk stemning. Så jeg gleder meg til at vi kan få se nordlys litt oftere hos oss også.
    Jeg liker dette!

    SvarSlett
  4. Anonym kl 12.18: Vi har jo mye annet å glede oss over også da. Problemet er vel bare at det er så langt for turister å reise, sånn at vi faktisk behøver tung skytts for å få de hit. :)

    Nordlenning: Jamen da svare æ dæ på nordnorsk. Vi får satse på at dæm førstår det, og at dæm ikke svikte oss førr litt sørlig antydning til nordlys, men fortsætte å komme hit opp. Nordlyset her e jo uslåelig! :)

    Anonym kl 12.23: Jeg unner deg alt det nordlyset du får sett, selvfølgelig! Det er et fascinerende fenomen, og en fantastisk opplevelse, selv for oss som ser det jevnlig. Det er nok litt magisk ja. :)

    SvarSlett
  5. det heter ikke nordlys i sør.det heter sørlys.

    SvarSlett
  6. Anonym kl 12.32: Jeg tror du har misforstått noe. Sørlys er det du ser på den sydlige halvkule, og nordlys på den norlige. Ikke sørlys i sørnorge og nordlys i nordnorge. :)

    SvarSlett
  7. Nordlys er vel ikke så big deal vel. Vanlig stjerneklar himmel er vel minst like pent. Desuten er det mange fordeler med å bo på østlandet mot å bo i nord. OK så savner jeg nordlyset. Må innrøme det.
    Hilsen utflytta

    SvarSlett
  8. Jordas magnetfelt beveger seg hele tiden og dermed også de magnetiske sør- og nordpolene (har ingenting med de fysiske stedene sør- og nordpolen å gjøre). med noen 1000 års mellomrom bevger de seg kraftig og magnetisk nordpol og sørpol kan oppstå helt andre steder på jorda midlertidig og mer permanent. Og når det skjer har vi kanskje ikke noe nordlys i Norge i det hele tatt. Ingen vet akkurat når polene vil flytte seg over store avstander, men at det skjer er helt sikkert. Her i Oslo får vi av og til gleden av å se nordlyset, optimalt sett, for jordas tilstand burde vi helst ikke ha for mye av nordlyset. Jo større nordlys, jo større sjanse er det for at kosmisk stråling treffer oss på bakken - og DET er ganske nasty greier

    SvarSlett
  9. Kan ikke noen ringe til lensmannen? Eller statministeren slik at vi får stoppet VGs planer om å ta fra oss nordlyset og turistene!
    (herregud for en debatt)

    SvarSlett
  10. Det sto jo også i artikkelen at sola går i en syklus på 11 år. Det blir nok ikke mer nordlys her i sør enn det var for 6-7 år siden, så det er bare å ta det med ro :)

    SvarSlett
  11. Nå har det kommet en facebookgruppe som er noe mer bestemt på temaet. De unner IKKE sørnorge litt nordlys: http://www.facebook.com/group.php?v=wall&gid=111131238920843

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters