27. apr. 2010

Nam? Eller.... ville du spist en sammenklistra liksombiff?

Høres det ikke lekkert ut at avskjer som knappt kan godtas som biffsnadder påen dårlig veikro, nå skal kunne limes sammen med kjøttklister og se ut som en hel biff? Det gjør ikke det nei? Jeg synes det høres forferdelig ut at man skal kunne lime kjøtt. Om det ble lovlig, og Norge ble påtvunget fenomenet (som vi blir med de fleste EU regler), ville jeg ha forlangt en seriøs merking av produktet, slik at det ikke kunne utgis som noe det ikke er.

En ekspertkommite i EU mente dette var en fantastisk ide. Men så kom noen som kunne tenke fornuftig på banen, og som EUs miljøutvalg sier så er dette matvareetisk sett ulekkert, og villedende for forbrukeren. Dermed ser det ut til at det likevel blir forbudt. Inntil videre. Man vet jo aldri om det blir tillatt en gang i fremtiden. Som VG skriver i sin overskrift blir produktet TROLIG ikke tillatt i EU.

Limt kjøtt er limt kjøtt, ikke det produktet det forsøker å imitere, som i mitt eksempel her er en biff. Hvis det ble merket rett, ville sansynligvis ikke folk hatt det, og ble det solgt som vanlig kjøtt, ja så er det jo ren svindel. I tillegg blir det lettere bakterier i kjøttet, altså mellom kjøttlagene. Det vil si at selv om vi i Norge i dag kan lettsteke biffen, og spise den blodig/medium, så vil man med en slik sammenklistra biff måtte gjennomsteke den hundre prosent for å få vekk alle bakteriene.

Jeg ville styrt unna den sammenklistra liksombiffen, ville du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters