20. okt. 2009

Samekofte- på hodet?

Av og til leser jeg litt nyheter før jeg sovner. I går natt fikk jeg meg en god innvendig latter. Måtte holde igjen så jeg ikke vekket min kjære som sov så søtt.
VG mobil mener visst at samekofte er et RELIGIØST HODEPLAGG! Hysterisk morsomt!

For det første trodde jeg at en hver norsk person visste at en kofte er en form for jakke. For det andre er samedrakten, med tradisjonellt utstyr fra topp til tå, en form for nationaldrakt. Det er slettes ikke en religiøs drakt, men mer som vår bunad.

I følge VG så forsøkes det å forby religiøse hodeplagg som hijab, turban, den jødiske kipa og samekofta i rettsalen. Med andre ord, man må ikke ha en samekofte på hodet! Men det er sålangt ikke noe forslag om forbud mot samelua, eller resten av drakten. Fascinerende! :)



Slik ser en samekofte ut:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters