14. okt. 2009

Er det mulig?

Jeg registrerer daglig nyheter som får meg til å tenke at noe må være fryktelig galt med vår verden. Noen ganger er det store nyheter, som ender opp som førstesideoppslag i flere aviser, andre ganger er det nyheter som man må leite lenge etter før man finner.

Det var ikke det helt store oppslaget, men jeg oppdaget nylig en historie om at norske sauer må "gå av seg" radioaktivitet før de kan slaktes.


"I områdene som var spesielt utsatt for radioaktivt nedfall etter Tsjernobyl-ulykken for 23 år siden, som i høyfjellsområdene i Gudbrandsdalen, Valdres, de indre delene av trøndelagsfylkene samt sørlige delene av Nordland, er det høye verdier av becquerel i år"


Med andre ord- i de områdene det er mest sau, og der folk flest får får-i-kål kjøttet og pålegget sitt fra!? Hjelpemeg... skumle greier.


-Forresten får det meg til å tenke... hvis en ulv spiser en radioaktiv sau, blir den også radioaktiv? -Hva med ulla som kommer fra den sauen? Spriner det barnehageunger rundt i ullundertøy som er radioaktivt, eller er ikke denne så farlig? Det er mye å undre seg over i denne saken.


En annen nyhet jeg ikke klarer å få ut av systemet er historien om den engelske soldaten Matthew Millington. Legene konstaterte at han ville ha 2 år igjen å leve dersom han ikke fikk en lungetransplantasjon. Dette er jo ganske sjokkerende nyheter for en ung mann på bare 31, så da han i 2007 fikk beskjed om at de hadde en donor og at han skulle bli reddet ble han nok helt sikkert overlykkelig.
Problemet var bare at det etter et halvt år ble oppdaget at donoren hadde vært storrøyker og at Matthew nå hadde uhelbredelig lungekreft. Som kreftpasient kvalifiserer du ikke til å motta transplantasjoner. Året etter var han død...

Who's to blame?

Hva kan man egentlig gjøre i en slik situasjon? Matthew kunne jo ikke gjøre mye, han skulle jo dø. Men kunne han søkt erstatning? Og hvorfor kunne de ikke endre regelverket for han, det var jo sykehuset som sørget for at han i det hele tatt ble kreftpasient. I stedet for å gi han lenger levetid, ga de han større problemer og en enda sikrere død.


Så får man bare håpe på at man aldri trenger noen form for transplantasjoner, for kontrollen er visstnok elendig om i det heletatt eksisterende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters