14. apr. 2011

"Trost og snedig" måtte fly...

Det trippet nettopp en svarttrost inn i hekken som skiller vår hage fra naboens. Trippet inn, og vips var han borte. Mens jeg sto der og ventet på han, for han kunne jo komme frem igjen, kom jeg i tanker om sangen "Alle fugler, små de er." Som barn kunne jeg hele teksten. Faktisk kunne jeg både første og andrestemmen allerede som toåring. Men det jeg husker, og som jeg tror ingen andre noen gang fikk med seg, er at jeg sang en strofe feil. Jeg sang ikke "Frost og sne de måtte fly", men "trost og snedig måtte fly." Trosten må jo faktisk gjøre nettopp det, når det er vår. Hva slags fugl jeg trodde snedig var er heller usikkert, men nå som jeg tenker på det ser jeg for meg en bitteliten kritthvit fulg, ala noe man bare ser i dyrebutikken.

Uansett... nå er det vår her. Endelig! Det meste av sneen har regnet vekk, og veiene er bare. Katta har våget seg ut et par ganger, etter "vinterdvalen" hun inntar hver gang sneen kommer. Småfuglene kvitrer så glad, og sola har begynt å varme, når den nå en skjelden gang viser seg. Det er mest regn nå om dagen, og det sies at påsken vil regne bort. Like greit, synes jeg, for da forsvinner det siste av sneen. Kanskje kan man ønske seg en sommerlignende mai, og for en gangs skyld få ønsket innvilget? Lurer på hvor vi har plassert grillen etter flyttingen...

"Trost og snedig" måtte fly... her er sol og glede. Masse glede!! :)

2 kommentarer:

  1. Hallo..
    Jeg måttte smile da jeg leste om snedig som måtte fly..jeg trodde nemlig (pinlig lenge) at vi sang at jeg ville bygge meg en gård, med en hage uten får. (altså uten sauer!)..det er ikke alltid så lett! Nyt våren.

    SvarSlett
  2. Så gøy! Ja det er jo sånn at når man først tar feil av en tekst, fortsetter man å høre det man tror er riktig og ikke det som det egentlig er. Takk for besøket og hyggelig kommentar. Gøy at du synes bloggen min er verdt å følge. Jeg skal følge deg tilbake siden din blogg også virker hyggelig. God påske, og god vår! :)

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters