27. sep. 2010

No phone zone



Oprah Winfrey er opptatt av så mye, men nå i det siste har hennes hovedfokus vært på å få folk til å slutte å tekste/snakke i telefonen mens de kjører bil. Hun snakker så fint om hvor farlig dette er, om dødstall, og om hvor lite som skal til for å la seg distrahere i trafikken.

Jeg er veldig enig i budskapet hennes. Man bør virkelig ikke la seg distrahere bak rattet, og det å sende/lese tekstmeldinger mens man kjører synes jeg er en forferdelig uting. Derfor er jeg glad for at Oprah gjør så mye for å få folk til å slutte med dette. Hun får dem blandt annet til å skrive under på at deres bil skal være en såkaldt "no phone zone."

Alt dette er vel og bra, men.... så deler hun sannelig ut "bumperstickers!"
Er det egentlig ikke like farlig å lese bumperstickers på bilen forran deg, som det er å lese en tekstmelding? Ja kanskje enda farligere. Leser du teksten på støtfangeren forran deg, må du atpåtil legge deg meget nært opp i baken på bilen. Uklokt og langt fra trygt, mener jeg. Har Oprah tenkt på det tro? Sansynligvis ikke. I tillegg har hun fått satt opp skilter langs veiene, med diverse budskap om at man ikke må la seg distrahere. Men er det ikke nettopp det disse skiltene gjør? Distraherer ikke de også folk?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters