29. juni 2010

Mens jeg ventet på tur på apoteket...

Alle steder kan være spennende, om man bare lytter, også apotekskøen. Det fikk jeg oppleve i går. En liten dame på nærmere hundre-og-ørten år (virket det som) var først i køen da jeg kom. Hun ba om paracetamol. "Da har vi flere alternativer, alle med samme virkestoffer, og alle like gode, eneste forskjell er produsentnavnet," sa apoteksdamen og viste frem fire pakker. Gamla brukte så maaaange minutter på å få forklart hvorfor det finnes flere, og hvorfor de ikke har samme pris. Det var frem og tilbake, og forklaringer ble gjentatt og gjentatt, og man skulle tro det ville vare evig, men til slutt bestemte hun seg for den hun kjente til fra før. Den dyreste. Den helt vanlige paracet i orange eske, som har eksistert lengst. Da hun fant frem bankkortet sitt forklarte hun til apoteksdamen at det nok var til det beste fordi hun aldri helt har stolt på "sånn alternativ medisin."

Så trakk hun kortet, og brukte ytterligere 5 minutter på å bli forklart at en kode består av fire, og ikke bare tre tall. Og at neida, tre tall kunne ikke være godt nok, hun ble nok nødt til å huske det siste tallet også. Heldigvis husket hun det og omsider fikk hun betalt for seg. Det er nok sikkert ikke bare enkelt å være gammel og skulle huske alt heller.

Jeg hadde ikke så dårlig tid, og så humoren i hele episoden, men dama forran meg virket lettere frustrert. Jeg så humoren i det også jeg. Hun hadde en liten sønn som sto å skallet henne i hofta og rompa, og hun hadde allerede bestukket han med alle appelsintyggegummiene hun hadde. "Hvis du ikke slår mamma mer, og du oppfører deg pent til vi kommer ut, så skal du få godteri." Slapp og sløv i stemmen, og uten å engang se på barnet. Ikke forsøkte hun å be han slutte, eller noe som helst annet.

Grøss! Jeg skal IKKE bli en bestikkelsesmamma. Noe så likegyldig har jeg heller aldri sett før. Ungen fikk ikke engang øyekontakt, ingen respons over hodet, og da er det vel ikke rart han begynte å bli sur og lei... og sannelig fikk han belønning for det også, i form av tyggegummi og godteri. Lettere morsomt for meg som observerte det, men virkelig feil måte å oppdra barnet sitt på om man ikke ønsker at det skal gjenta seg neste gang man står i en kø.

Mennesker er merkelige, og god underholdning! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters