8. des. 2010

En senterparti-fadese på grunnskolenivå.

NY LOGO: Senterpartiets nye logo til venstre. Gammel logo til høyre. Foto: SENTERPARTIET
Bilde fra VG
At Senterpartiets nye logo er resultatet av et hurtig googlesøk og kopy/paste på grunnskolenivå er vel mildt sakt merkelig. Lurer på hvem som egentlig er ansvarlig for denne fadesen. Hvem sto bak internettsøket, og ikke minst- hvor mye fikk han/hun betalt for dette "arbeidet" med å utvikle en ny logo. Det er jeg mest interessert i. Så viktig arbeid må vel ha blitt lønnet med noen titalls tusen?

Klarte han/hun det helt selv, eller var det satt inn et helt team? Gikk de til zen-coaching først, eller var motivasjonen allerede på topp? Ja for dette var da grundig arbeid, som det må ligge en lang historie bak... eller?

I følge en botaniker som VG har snakket med er dette heller ikke en firkløver, (som jo folk flest allerede har klart å se selv) men en gaukesyre. Jeg er litt usikker på det også jeg, siden jeg plukker gaukesyre hver sommer. Nå er jeg ingen botaniker, og vil heller ikke undergrave en ekspert, (for han har sikkert rett, men da er det et elendig bilde de har brukt) men jeg kjenner jo godt til gaukesyre. De er nemlig veldig gode. :) De jeg plukker ser i allefall slik ut:
File:Gaukesyre03.jpg

Jeg følger denne historien videre, i spenning. Ja, jeg regner jo sterkt med at dette ikke er det siste vi hører om saken. For nå må vel logoen endres igjen? Kanskje får vi også vite hvem den ansvarlige er, og hva lønna kom på. Og hva vil det koste å utvikle en ny logo denne gangen? Kanskje har de allerede brukt opp budsjettet på å få utviklet den første? ;)




OPPDATERING:

DB melder at den nye logoen er "designet" av SPs egen produksjonsleder, Ragne Borge Lysaker. Hun er utdannet grafisk designer, noe som jo forklarer hvorfor hun har blitt valgt til denne viktige jobben. Ved å lese hennes Twitter oppdatering fra 02.november, mener jeg helt klart det må ha vært dagen hun googlet seg frem til den nye logoen. Da twittrer hun nemlig: Ragne is pretending to be creative. 24.november har hun twittret om at hun har deadline & coffe. Brukte noen dagers arbeid på denne logoen da?!

Kilde til Ragnes twittring: http://www.google.com/profiles/ragnebl1

Får vi se henne uttale seg om saken snart, kanskje? Det hadde vært veldig interessant om hun kunne begrunne valget sitt, og da også om hun fremdeles er fornøyd med det. SP nekter i alle fall å innrømme feil, i følge VG. De mener det er likt nok, og godt nok selv om det nå er avslørt at det ikke er en firkløver. Jeg reagerer i tillegg på at planten på bildet heller ikke ser spesielt frisk og ren ut, men faktisk har litt skitt på bladene.

Oppdatering 2:

Kanskje likte ikke SP helt alle kommentarene om at det var skitt på gaukesyra. Og at mangel på stilk symboliserer at partiet ikke er så jordnært som det liker å antyde. At Gauk(gjøk) og syre kanskje var sammenligninger som passet partiet fint. At gaukesyre jo blir giftig i for store mengder akkurat som SPs politikk... osv...osv.... VG melder i allefall at de nå skal lete seg frem til en annen logo. Som visstnok denne gangen skal være en firkløver som virkelig er en firkløver og ikke bare noe lignende. Godt vurdert, SP!

4 kommentarer:

  1. Er det geit bare å ta i bruk, når den finns "mange" steder på nettet. Kjekt å vite neste gang det diskuteres opphavrett i SP.
    Her er det bare å laste ned, det ligger jo på nettet! LOL

    SvarSlett
  2. Spørsmålet er jo også, var det virkelig en firkløver før? Eller er det en stilisert blanding av firkløver og hjerter. Firkløver har jo ikke sett slik ut heller.

    Å mene at logoer må være designet av anerkjente(dyre) byrå - det er en annen sak.
    Når designere kritiserer er det da kritikk av uttrykket eller at fagfolk ikke er brukt............

    SvarSlett
  3. Hvor har det blitt av pilene som peker inn mot senter av planten? De var jo en viktig del av gammellogoen men er ikke med i den nye.

    SvarSlett
  4. Passer bra.
    Gauk=gjøk akkurat som senterpartiet
    Syre= annet ord for LSD, et sterkt hallusinogen,
    akkurat som senterpartiet.
    De må gå rundt i en evig syrerus,er ingen annen måte å forklare oppførselen på....

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters