7. mars 2010

Sykling- en risikosport...?

Jeg har aldri vært spesielt sportsinteressert, og jeg har vel egentlig ikke forstått hvorfor folk er så ivrig på å se sport på tv, i stedet for å gå ut og være litt aktiv selv. Spesielt når det kommer til sykling. Flere kjentfolk sitter klistret til tv skjermen når disse forskjellige tour'ene går. Jeg synes ikke selve syklingen er så spennende at det gjør noe, og klamme menn i sykkelbukser er ikke det beste å hvile blikket på. Og jeg er alt for snill til å le når folk faller og slår seg, jeg føler heller med dem og får litt vondt jeg også. Jeg anser proffsykling litt som en risikosport på nivå med rallykjøring og lignende. Det kan gå farlig galt hvis det først skjer noe. Det er så lite som skal til, og av og til er det ikke nok at mennesket gjær ting riktig. Naturen kan være det som gjør utslaget slik at ting går galt....

Jeg vet at enkelte jo faktisk ser på slike sporter nettopp av den grunn at de håper på å se et groteskt massekræsj, og synes det er spennende. Andre ser jo så klart på selve sporten som høydepunktet, og har sin favoritt som de ønsker skal vinne, eller gjøre det best mulig.

De som så på Paris - Nice rittet i dag, fikk se noe helt unikt og ganske så groteskt. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror ikke dette er noe som er vanlig å ta med i beregningene før et ritt. Jeg ville hvertfall aldri kunnet tenkt meg at det var en risiko for at dette skulle skje.

Proffsyklisten Gert Steegmans var oppe i 70kmt da han plutselig ble kastet i luften av en virvelvind. Den slenger han fra side til side før han deiser i asfalten. I VG står det at han fikk avrevet store deler hud fra kroppen og brakk kragebenet. Det står også at han må opperere skuldra.

Utrolig at han lever, spør du meg. Det er ikke bare bare å kræsje i 70kmt, og sansynligvis er det ikke noe bedre å bli kastet i luften på den måten. Flaks at han landet på en slik måte at han ikke brakk nakken i fallet.

Nå kan man jo si at ulykker skjer... men stakars mannen har jo nettopp vært i en ulykke jo. Han skada jo hodet tidligere i sesongen. Lurer på om han kommer tilbake til sykling igjen. Man kan jo tolke det som om høyere makter mener det er på tide å legge opp.... :) Eller hva tror du?

2 kommentarer:

  1. AAAAAauuuuuu!!!! Ikke rart han hylte og skreik som en stukken gris!

    SvarSlett
  2. Det er ikke så uvanlig å bli skadet i nedeoverbakker i slike ritt. Du trenger utrolig godt syn så du ikke kommer borti en stein eller kvist som VIL få deg til å ramle av sykkelen og få slike skader som Gert Steegmans. I regn så må du unngå vannpytter i tillegg til alt det andre så du ikke får vannplaning.
    Men jeg tror han kommer til å klare seg, folk har sikkert vært borti verre og gjort utrolige comebacker (jeg ville funnet en boksing referanse her, men er altfor lat).

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters