5. apr. 2010

En sjokkerende sak som jeg aldri kommer til å glemme


Jeg synes synn i Børre Lauritzens foreldre! De har måttet overleve sitt barn, noe som er en hver forelders største mareritt. Børres foreldre visste ikke om sønnens spiseforstyrrelser, eller hans dårlige selvbilde. Hvertfall ikke omfanget av det. Selvfølgelig ikke. Alle vet jo at hvis en tenåring sliter med noe, så er foreldrene de man skjuler det mest og best for. Og foreldre vil jo gjerne gi barna sine friheten til å skape sin egen fremtid, og lære å bli uavhengig. Børres foreldre lot han dra på hyttetur med venner. Det de ikke visste var at sønnen hadde tatt med seg konfirmasjonspengene til en privatklinikk for plastisk kirurgi. Der utførte de en fettsuging på han.


Børre klarte å holde det skjult for foreldrene, så godt at de ikke fikk vite om det før noen måneder etter at han hadde tatt sitt eget liv. For Børres selvbilde ble ikke bedre, og ingen visste at han trengte hjelp. De eneste som kunne ha gjort noe var legene, men de valgte å heller bare ta pengene hans, og gi han fettsugingen.


I dag vil ikke legen kommentere hvorfor det skjedde, annet enn at gutten sa han var eldre, og at de trodde det fordi han virket fornuftig og moden. Desuten var det nesten ikke kjent at menn kunne ha slike problemer i den tiden. For tynn forklaring, mener jeg. For fjerner man alle andre faktorer,sitter man fremdeles igjen med at en undervektig person fikk fjernet det bittelille magefettet han hadde! Kirurgen fikk en advarsel fra helsetilsynet. "Med den kunnskap helsevesenet i dag har om kroppsfiksering og spiseforstyrrelser, er det ikke forsvarlig legevirksomhet å foreta fettsuging på en slank og velutviklet ungdom." Det burde ikke bare vært gitt en advarsel, det burde blitt en lovendring. Å ikke fettsuge undervektige, eller normalvektige, det burde vært en fast og uunvikelig regel!


Jeg var ikke engang tenåring da dette skjedde, men jeg var gammel nok til å bli sjokkert over det, og jeg grublet uendelig mye over hvordan det var mulig at dette kunne skje. Jeg har faktisk tatt opp saken i flere samtaler opp igjennom årene, og brukt det som eksempel blandt annet på hvor kynisk plastiske kirurger kan være, og hvor stor makt penger har. Det gikk veldig hardt inn på meg at leger i Norge kunne fettsuge en 15 år gammel gutt, uten at foreldrene hans visste noe om det. Riktig nok løy han på alderen, men det burde de ha fanget opp gjennom sjekk av legitimasjon. Må man forresten ikke oppgi fullt personnummer? De burde ha fanget det opp! Og tenk at legene utførte fettsugingen, selv om gutten veide så lite som 60kg, noe som var langt fra mye i forhold til hans høyde på 180. Hvorfor reagerte ikke legene, og fikk en psykolog til å snakke med gutten? Hvorfor fanget de ikke opp hans unge alder, og hvorfor kontaktet de ikke guttens foreldre, som jo faktisk trodde sønnen var på hyttetur med venner? Hvorfor fortalte ikke legene gutten at han var normal, og ikke hadde noe overflødig fett? Hvorfor???? Fordi han hadde penger med seg. Penger! Foreldrene mener gutten kunne blitt frisk, og at det at legene fettsugde gutten gav ham inntrykket av at de var enige i at han var feit, og at han dermed fikk forverret selvbildet kraftig. Det stemmer nok sansynligvis. Det er helt forferdelig!


Det skulle ikke vært mulig å få fettsuging hvis man hadde lav kroppsvekt fra før. Det skulle vært obligatorisk med psykologtimer før det hele tatt ble vurdert om man kunne få plastisk kirurgi, og det skulle vært strenge kontroller på at dette ble gjennomført. Slik er det ikke. Igjen har en tenåring, riktig nok myndig denne gangen, fått fettsuging på tross av sine spiseforstyrrelser. Hun lever heldigvis. Forhåpentligvis får hun orden på ting, og slipper å ende opp som stakars Børre Lauritzen.


Børres foreldre ønsker en lovendring der plastiske kirurger må ta kontakt med fastlegen før en evt opperasjon. Det håper jeg de får igjennom, for systemet fungerer jo tydeligvis ikke som det er i dag. Man kan ikke ha et kynisk helsevesen, selv ikke i "pynteavdelingen." Leger er leger, også de som driver med plastisk kirurgi, og leger skal man kunne stole på!

6 kommentarer:

  1. At det går an. Penger er makt. En sku tro at guttungen måtte oppgi fullt personnummer for å få bli opperert, og at de ut fra det fikk se hans egentlige alder. Enn om han hadde daua av opperasjonen da? At vi kan stole på leger, sa du? Hah!

    SvarSlett
  2. Utrolig fint og riktig beskrevet av en hensynsløs bransje som bare tenker på penger, som ikke setter spørsmål eller sjekker opp det som burde være innlysende at denne gutten ikke tenkte fettsuging. Blir helt latterlig å lese ”unnskyldningen” at spisevegring ikke var kjent i forhold til gutter den gangen. Det har vel ingen ting med saken å gjøre, bare det at noen som er 180 høy, veier 60 kilo burde få alle alarmbjeller til å ringe konstant hos denne legen. Han burde aldri, aldri utført det inngrepet uansett hvor moden gutten virket. Veldig modig gjort av foreldrene og igjen orket å sette dette på dagsorden og rive opp i vonde sår. Håper at noe blir gjort slik at slikt ikke skjer i fremtiden. Hilsen Rita

    SvarSlett
  3. Helt sykt! Burde skje en lovendring ja...

    SvarSlett
  4. Synes jeg husker denne saken fra media.
    jeg ble også fettsugd på den tiden, om det var samme lege vites ikke. Nå var jeg en middelaldrende dame som hadde litt for mye fett på rumpe og lår.
    Ble ikke forundersøkt, fikk time ganske fort og etterpå sendt ut på gata med et korsett. Det spilte ingen rolle om jeg bodde alene, bivirkninger ble ikke nevnt. Etter 14 dager var jeg til kontroll og syntes det var blitt igjen for mye fett på den ene siden. Så inn igjen ganske fort, lokalanestesi, kjente hvordan han kjørte instrumentet frem og tilbake, en gang tror jeg han stakk helt inntil hoftebeinet.
    Så ut og hjem. Sannsynligvis ble nerver skadet for jeg har hatt problemer i mange år.
    Denne legen var nok i startfasen av sin virksomhet, men skrøt uhemmet av sin stilling ved et sykehus og jeg ble advart mot en annen plastikkirurg.
    Jeg har ikke gått videre med min sak, men synes det er riktig av guttens familie å ikke gi opp selv om det er mange år siden.
    Skulle ønske det hadde vært et register over leger som har fått klager på seg for dårlig utført inngrep.
    De fleste leger er flinke og grundige i sin profesjon, men noen leger burde nok se seg om etter et annet yrke.

    SvarSlett
  5. Det er jo ikke sikkert at gutten noen gang hadde blitt frisk. At han tok sitt liv hadde nok skjedd uansett tror jeg så lenge han ikke fikk full overvåkning. Det er tydligvis ingen normal tenåring det er snakk om, bortsett fra det er jeg helt enig i at det som skjedde var forkastelig. Vil bare legge til at legen, uansett hvor uansvarlig han har vært ikke kan ta skyld for at gutten tok sitt eget liv. Tror det er mer i denne saken som ikke har kommet frem :(

    Hilsen Ole:)

    SvarSlett
  6. Det spiller ingen rolle for hovedpoenget om det er mer i denne konkrete saken som ikke er kommet frem eller ikke! Det at en lege UTEN VIDERE foretar unødvendig fettsuging (her på en ung og syle tynn gutt - men også alle lignende tilfeller) er sjokkerende forkastelig uansett!Man bør kunne forvente en viss faglig dømmekraft av en lege, og vi bør ha et system som bidrar til å kvalitetssikrer akkurat det.

    SvarSlett

Hyggelige kommentarer og hilsener gjør meg glad! Personangrep rettet mot meg selv eller andre vil bli slettet. Benytt gjerne alternativ: "Navn/nettadresse" når du kommenterer, om du ikke linker til egen blogg, så er det lettere for meg å svare deg. :)

Related Posts with Thumbnails
free counters